Reklama zewnętrzna – czym jest i jakie formy może przybierać?
Firma | Aleksandra Tulibacka | 10-08-2020

Reklama zewnętrzna – czym jest i jakie formy może przybierać?

Reklama zewnętrzna jest jedną z najpopularniejszych form promocji, po które sięgają współczesne firmy. Jest także jedną z najstarszych – z reklamy zewnętrznej korzystano już bowiem w starożytności. Współczesna reklama zewnętrzna może występować na różnego rodzaju nośnikach i dziś stanowi jeden ze stałych elementów miejskiego krajobrazu. Jej wykorzystanie w celach promocyjnych wiąże się z licznymi korzyściami.

Reklama zewnętrzna – co kryje się pod tym pojęciem?

Reklamę zewnętrzną możemy dziś spotkać właściwie wszędzie – podczas jazdy samochodem do pracy, w autobusie i na przystanku, podczas spaceru z psem, w czasie zakupów w supermarkecie lub centrum handlowym oraz w wielu innych miejscach w mieście i poza nim. Pod pojęciem reklamy zewnętrznej (z ang. outdoor lub out of home) kryją się wszelkie formy reklamy występujące poza miejscem zamieszczania konsumentów. Ich zadaniem jest natomiast docieranie do ich świadomości w czasie, kiedy przebywają poza domem. Na reklamę zewnętrzną składa się więc całokształt środków reklamowych dostępnych poza budynkami mieszkalnymi, przy zastosowaniu odpowiednich nośników.

Reklama zewnętrzna zazwyczaj jest lokowana w miejscach użyteczności publicznej, czyli takich, które na co dzień są szeroko uczęszczane przez większe grupy ludzi. Z jej nośnikami spotkamy się na ruchliwych skrzyżowaniach ulic, gdzie najczęściej lokalizuje się billboardy, citylighty oraz reklamę wielkoformatową, w środkach komunikacji miejskiej (ekrany LED i LCD, plakaty i ogłoszenia), na deptakach oraz w ciągach komunikacyjnych. Taka specyfika oraz umiejscowienie sprawiają, że reklama zewnętrzna ma szansę na dotarcie do bardzo szerokiego i zróżnicowanego grona odbiorców stosunkowo krótkim czasie, przez co pozwala skutecznie wypromować dany produkt, markę lub usługę.

Reklama zewnętrzna – czym jest i jakie formy może przybierać?

Historia reklamy zewnętrznej i jej najpopularniejsze, współczesne nośniki

Reklama zewnętrzna, wbrew pozorom, nie jest wytworem naszych czasów – znana była już bowiem w starożytności, gdzie funkcjonowała głównie pod postacią napisów lub malowideł występujących na ścianach budynków. Za jej pomocą ówcześni rzemieślnicy reklamowali swoje usługi oraz informowali przechodniów, że w danym miejscu mogą wykonać konkretną pracę. Reklama zewnętrzna rozwijała się także w czasach średniowiecza, ale pierwszy plakat zewnętrzny we współczesnym rozumieniu pojawił się dopiero w roku 1835 w Nowym Jorku. Billboardy z kolei zostały wprowadzone do masowego obiegu w roku 1900 w USA jako istotny element kampanii narodowych.

Aktualnie reklama zewnętrzna cieszy się ogromną popularnością wśród przedsiębiorców. Wysokie zainteresowanie nią wynika z dużej skuteczności, stosunkowo niskiego kosztu realizacji oraz szerokich możliwości dostosowania formy reklamy do charakteru prowadzonej kampanii reklamowej. Reklama zewnętrzna występuje bowiem w wielu, bardzo zróżnicowanych formach, co pozwala na dopasowanie konkretnej z nich do potrzeb firmy, jej budżetu oraz celów marketingowych. Do najpopularniejszych nośników reklamy zewnętrznej zaliczają się obecnie billboardy, citylighty, ekrany LCD i LED, plakaty, afisze, szyldy, neony, reklama wielkoformatowa i wiele innych.