Reklama zewnętrzna to obecnie jedna z najpopularniejszych form komunikacji na linii firma-klient. Spotykamy ją na praktycznie każdym kroku pod postacią kolorowych billboardów, plakatów, świetnych citylightów oraz wielu innych nośników. Reklama zewnętrzna pomimo licznych kontrowersji, jakie wzbudza, ma się świetnie i nic nie wskazuje, aby wkrótce miałoby się to zmienić.
Reklama zewnętrzna jako nieodłączny element krajobrazu miast
Reklamę zewnętrzną spotykamy podczas spacerów, w drodze do pracy, na przystanku autobusowym oraz podczas zakupów w centrach handlowych. Jest wszechobecna i trudno jest przejść obok niej obojętnie. Pod pojęciem reklamy zewnętrznej kryją się wszelkie materialne działania marketingowe prowadzone poza miejscem zamieszkania jej odbiorców.
Warto mieć świadomość, że historia reklamy zewnętrznej sięga daleko poza nasze czasy. Reklamowanie swoich usług w formie napisów, rysunków oraz innych malowideł funkcjonuje bowiem już od czasów starożytnych. Nasi przodkowie doskonale zdawali sobie sprawę z tego, że zdobywanie klientów wymaga od nich poinformowania o świadczonych usługach, na co znakomitym sposobem okazały się napisy na budynkach zapraszające przechodniów do wejścia do środka i skorzystania z oferowanych usług.
Pierwsza reklama zewnętrzna w firmie plakatu pojawiła się w 1835 r. w Nowym Jorku. W Polsce natomiast za początek funkcjonowania reklamy zewnętrznej uznaje się natomiast rok 1900 i jej dobra passa trwa po dziś dzień.
Billboardy, citylighty i ekrany LCD, czyli najpopularniejsze formy reklamy zewnętrznej
Reklama zewnętrzna jest uznawana za jedno z najskuteczniejszych narzędzi reklamowych. Jej popularność wynika ze stosunkowo niskiego kosztu realizacji w porównaniu do wysokiej skuteczności marketingowej, jaką posiada ta forma reklamy.
Aktualnie najpopularniejszym rodzajem reklamy zewnętrznej są billboardy, które pozwalają skutecznie wspierać wszystkie inne działania marketingowe oraz budować wizerunek marek w świadomości społecznej. Zaletami billboardów są przede wszystkim ich rozmiary, które zapewniają doskonałą widoczność reklamy, ich umieszczenie w odpowiednim, często uczęszczanym miejscu z kolei umożliwia dotarcie z przekazem do szerokiej grupy odbiorców.
Kolejnym, bardzo chętnie wybieranym przez przedsiębiorstwa nośnikiem reklamowym są citylighty. Są to podświetlane tablice, które umieszcza się w miastach, w często uczęszczanych przez ludzi miejscach. Z citylightów słynie chociażby Times Square w Nowym Jorku oraz centrum stolicy Japonii, Tokio. Citylighty są doskonale widoczne zarówno w dzień, jak i w nocy, co jest ogromną zaletą tego nośnika reklamy zewnętrznej.
W ciągu ostatnich lat coraz popularniejsza staje się reklama zewnętrzna wyświetlana na ekranach LCD. Umieszczone w autobusach, metrze, tramwajach, w pociągach i wielu innych miejscach ekrany skutecznie przyciągają uwagę ludzi, co pozwala znacznie szybciej dotrzeć do nich z komunikatem reklamowym oraz zaciekawić ich jego treścią. Zaletą tej formy reklamy zewnętrznej jest dodatkowa funkcja rozrywkowa – krótkie filmiki wyświetlane w komunikacji miejskiej umilają pasażerom podróż, przez co przekazywane przez nie treści są nienachalne i zazwyczaj chętnie oglądane.