Audyt SEO — Czym jest, co nam mówi o witrynie i jakich danych dostarcza?
Marketing | Radosław Marusarz | 14-06-2019

Audyt SEO — Czym jest, co nam mówi o witrynie i jakich danych dostarcza?

Audyt SEO docenia coraz więcej osób, a on sam staje się coraz częściej wskazywanym sposobem na sprawdzenie działania naszej witryny pod kątem seo. Przy ogólnym pozycjonowaniu odpowiednia optymalizacja witryny jest podstawową czynnością, a audyt seo powinniśmy wykonać w pierwszej kolejności przed wykonaniem działań, aby zapoznać się z obecnym stanem witryny. Odpowiedzi na pytania, czym jest audyt seo, jakich danych nam dostarcza, kto go wykonuje oraz dlaczego warto go wykonać, udzielamy w dalszej części tekstu.

Czym jest audyt seo?

Audyt seo to sprawdzenie naszej witryny internetowej przez profesjonalistów pod kątem pozycjonowania. Sprawdzają oni jej skuteczność na tym polu, ogólny stan i poszczególne parametry, które mają wpływ na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Audyt taki ma odpowiadać na pytanie, jaki jest aktualny stan naszej strony, co działa poprawnie, a co należy poprawić. Często też wykonawcy audytu dostarczają nam wskazówek i rekomendacji, w jakim kierunku powinniśmy się rozwijać oraz jakie kroki powinniśmy podjąć, aby najwydajniej poprawić naszą witrynę. Efektem audytu seo jest raport, który jest pisany zrozumiałym i prostym językiem oraz zawiera wszystkie wyżej wymienione wskazania. Jest w nim też opisane jakie działania wykonali audytorzy oraz jak przebiegał sam audyt. Celem audytu seo jest poznanie stanu strony www i następnie lepsze jej pozycjonowanie w wyszukiwarce Google.

Audyt seo stron internetowych jest przeznaczony dla każdego klienta — niezależnie od jego wielkości czy wielkości samej witryny. Może być przeprowadzany zarówno na dużych serwisach, ale też i małych prywatnych blogach, o co obawia się wiele osób. Koszty audytu seo są różne i wahają się od kilkudziesięciu złotych nawet do kilku tysięcy za największe witryny i kompleksowy pakiet audytowy. Koszty zależą od wielkości serwisu, wybranych opcji audytu oraz od renomy i oferty samej firmy audytującej. Audyt seo jest przeprowadzany przez wyspecjalizowane w tym agencje. Choć na rynku istnieje wiele osób prywatnych lub freelancerów oferujących taką usługę, warto jednak zdecydować się na wybór znanej firmy, którą możemy np. zweryfikować i poznać opinie o niej.

Audyt SEO — Czym jest, co nam mówi o witrynie i jakich danych dostarcza?

Kto go wykonuje i gdzie go zamówić?

Audyty seo wykonuje na rynku wiele firm. Są to m. in. agencje seo, agencje marketingowe czy firmy IT, które posiadają audyt seo w swojej ofercie. Zamówić możemy go bardzo prosto, kontaktując się jedynie z dowolnie wybraną agencją i prosząc o wykonanie audytu. Możemy wybrać zarówno konkretną część audytu pojedynczo np. audyt treści na stronie czy jej optymalizację pod wyszukiwanie głosowe. Możemy też zamówić kompleksowe sprawdzenie witryny, które będzie obejmowało wszystkie obszary wpływające na pozycjonowanie. Z takiego audytu możemy skorzystać niezobowiązująco lub współpracować z daną agencją w dłuższej perspektywie czasu.

Jakie części naszej witryny bada?

Badanie i sprawdzanie naszej strony internetowej odbywa się poprzez przetestowanie różnych części serwisu. Pierwszą z nich są teksty seo. To jeden z najpopularniejszych sposobów pozycjonowania witryny. Są to teksty, które oprócz treści dla czytelników zawierają w sobie słowa i frazy kluczowe. To na ich podstawie i ilości takich słów wyszukiwarka Google określa czy dana strona jest przydatna oraz, czy zawiera dużą ilość informacji. Następnie umieszcza ją odpowiednio w wynikach wyszukiwania, promując te witryny, które mają tych fraz i informacji najwięcej. Audyt seo dostarczy nam danych czy na stronie znajduje się odpowiednio dużo tekstów seo, czy zawierają one poprawne słowa kluczowe oraz, czy ich natężenie jest odpowiednie. W ten sposób będziemy mogli wprowadzić odpowiednie korekty, w których ujmiemy np. inne słowa z danej kategorii, long taile czy inną intensywność fraz.

Kolejnym badanym elementem podczas audytu seo jest sama witryna i jest struktura. Profesjonaliści sprawdzają, czy witryna posiada dokładny tytuł oraz opis strony, który jest wynikiem świadomych działań, a nie przypadkowego wyboru Google, odpowiednie nagłówki np. h1, dane strukturalne czy linkowanie wewnętrzne. Wszystkie te elementy wpływają na wysokość naszej pozycji w wyszukiwarce. Audytorzy testują serwis też pod kątem szybkości wczytywania się strony oraz prostoty szkieletu. Audyt określa czy na naszej witrynie znajduje się odpowiednio dużo konkretnych danych, które również wpływają na naszą popularność względem Google.

Do kolejnych elementów badania naszej witryny będzie należało sprawdzanie np. optymalizacji pod wyszukiwanie głosowe, pod pozycjonowanie lokalne czy zewnętrzny link building. Każda agencja audytująca wykonuje audyt nieco inaczej oraz oferować może nico inne usługi, ale przeważnie, możemy liczyć na kompleksowe sprawdzenie całej naszej strony www.

Dlaczego i kiedy warto go wykonać?

Audyt seo jest korzystny z wielu względów i warto wykonywać go w pewnych określonych warunkach. Pierwszym powodem, dla którego warto go wykonać — są względy finansowe. Jeśli poznaliśmy aktualny stan witryny, będziemy mogli efektywniej wydawać środki przeznaczone na pozycjonowanie strony i będziemy mogli przeznaczyć mniej pieniędzy na uzyskanie dobrego efektu. Dzięki temu nasza strona znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania, a my będziemy mogli cieszyć się napływem większej ilości klientów oraz użytkowników. Audyt seo pozwoli również wykorzystać potencjał strony, gdyż dowiadujemy się z niego wiele o stanie naszej witryny. W ten sposób możemy tworzyć lepszy serwis i szybciej się rozwijać.

Sprawdzenie witryny powinniśmy wykonywać m. in. gdy otwieramy serwis i uruchamiamy go. W ten sposób możemy sprawdzić, czy wszystkie założenia przy projektowaniu strony zostały spełnione oraz, czy ew. agencja wykonująca naszą witrynę przystosowała ją odpowiednio pod względem pozycjonowania. Dobrym pomysłem jest też regularne sprawdzanie naszej strony, jeśli prowadzimy biznes lub witryna służy nam do zarabiania pieniędzy. Możemy wtedy maksymalizować nasze zyski oraz odnieść lepszy efekt biznesowy. Audyt seo to także przydatne narzędzie dla osób prywatnych. Prywatni blogerzy czy osoby prowadzące swoje projekty będą w łatwy sposób, mogły określić, co funkcjonuje na ich stronie poprawnie, a co należy zmienić. Dzięki temu mogą w krótkim czasie znacznie zwiększyć swoją pozycje w Google — zwłaszcza jeśli nigdy nie wykonywali takiego audytu. Niezależnie od sytuacji audyt seo jest dobrą inwestycją, którą warto wykonać.