Facebook Ads — wszystko o reklamie na Facebooku, czyli czym jest FB Ads, jak działa, jakie ma plusy i dlaczego warto!
Marketing | Radosław Marusarz | 27-06-2019

Facebook Ads — wszystko o reklamie na Facebooku, czyli czym jest FB Ads, jak działa, jakie ma plusy i dlaczego warto!

Reklama na Facebooku to obecnie jeden z najpopularniejszych sposobów promowania się i reklamowania w sieci. Ten najpopularniejszy portal społecznościowy oferuje płatne umieszczanie i wyświetlanie reklam jego użytkownikom, a coraz więcej osób decyduje się właśnie na nim promować swoje produkty, usługi czy marki. W rzeczywistości jest to bardzo atrakcyjny sposób reklamowania się z kilku względów i umożliwia reklamowanie się osobom prywatnym — nawet z małym budżetem. Poniżej opisujemy cały system Facebook Ads, przedstawiamy jego działanie i przybliżamy korzyści, jakie nam daje.

Facebook Ads — co to takiego?

Facebook Ads to system reklamowy. Umożliwia on reklamowanie się na Facebooku i emitowanie reklam jego użytkownikom. FB Ads, czyli manager reklam jest wbudowany w każde konto na Facebooku i możemy skorzystać z niego bardzo prosto. Reklamy, które są emitowane na tym portalu społecznościowym, mają różną formę. Mogą przybierać kształt typowych postów wyświetlanych jednak za pieniądze, graficznych banerów reklamowych np. w prawej kolumnie czy w messengerze, materiałów video lub artykułów ekspresowych. Wszystkie reklamy mają charakter typowy dla Facebooka, dzięki czemu nie wyróżniają się. Facebook Ads daje szerokie możliwości konfiguracji reklamy oraz jej stworzenia. Oferuje też opcję przeciwną — łatwe stworzenie prostej reklamy dla osób nieznających się na marketingu internetowym. Reklama internetowa w tej postaci umożliwia targetowanie, czyli określanie grupy docelowej, do której trafi reklama, budowania różnych rodzajów reklam czy wybieranie wielu ustawień odnośnie publikacji, miejsca czy rozliczania się.

Sam system reklamowy na Facebooku jest darmowy, a rozliczenie następuje po przekroczeniu pewnej sumy lub pod koniec każdego miesiąca. Nasze reklamy możemy rozliczać również poprzez wyświetlenie reklamy lub kliknięcie w link znajdujący się w niej. Fb Ads dostarcza też pełne statystyki aktualnej kampanii reklamowej i możliwość zatrzymania reklamy oraz jej edycji.

Facebook Ads — wszystko o reklamie na Facebooku, czyli czym jest FB Ads, jak działa, jakie ma plusy i dlaczego warto!

Jakie korzyści daje nam reklama na FB?

Jedną z pierwszych i najważniejszych korzyści, jakie daje nam reklama na Facebooku to prostota i łatwość w jej uruchomieniu. Dzięki temu w ciągu nawet kilkunastu minut możemy stworzyć i opublikować kampanię reklamową. Jest to bardzo komfortowe rozwiązanie — szczególnie w przeciwieństwie do innych systemów reklamowych zarówno tradycyjnych, jak i tych internetowych. Na Facebooku możemy też dotrzeć do wielu milionów osób na całym świecie. Będzie to owocowało np. dużymi wąskimi grupami docelowymi, gdzie znajdziemy wiele osób o konkretnym profilu czy możliwości dowolnego wybierania osób, którym wyświetlimy reklamę np. w konkretnym miejscu na świecie. Tak duża liczba użytkowników sprawia, że komfortowo możemy reklamować się w dowolnym miejscu na świecie bez obawy o to, że taka grupa osób będzie zbyt mała.

Tym, co decyduje również w dużym stopniu o sukcesie reklamy na Facebooku, jest targetowanie i możliwość określania grupy docelowej. Dzięki tej opcji możemy na podstawie bardzo dużej ilości parametrów, określić kto zobaczy naszą reklamę. Możemy zatem dowolnie określać wiek, płeć, lokalizację, wykształcenie, zainteresowania, posiadane przedmioty czy aktywność w serwisie oraz wiele innych opcji i na tej podstawie zdecydować do kogo trafi nasza reklama. W ten sposób efektywnie wydajemy nasz budżet reklamowy, gdyż płacimy jedynie za reklamę, którą zobaczą osoby zainteresowaną daną tematyką, a nie np. przypadkowe osoby, które z pewnością nie kupią naszego produktu. Z reklamą na Facebooku możemy też spełnić różne cele reklamowe. Możemy pozyskiwać klientów, zwiększać świadomość i zasięg marki czy reklamować się lokalnie. Dużym plusem jest też możliwość reklamowania zarówno produktów cyfrowych, tych realnych oraz stacjonarnych biznesów takich jak kawiarnie czy zakłady usługowe. Z reklamy na Facebooku korzystają największe globalne marki, co jedynie potwierdza wiele korzyści, jakie ze sobą niesie FB Ads.

Facebook Ads — wszystko o reklamie na Facebooku, czyli czym jest FB Ads, jak działa, jakie ma plusy i dlaczego warto!

Reklama dla osób prywatnych

Wiele osób obawia się czy Facebook umożliwia reklamowanie osobom prywatnym z małym budżetem reklamowym. Obawy te są spowodowane np. reklamowaniem się w agencjach marketingowych, gdzie za samą pomoc agencji musimy zapłacić np. kilkaset złotych. Facebook jest bardzo przyjazny na tej płaszczyźnie i umożliwia reklamowe się osobom prywatnym. Kampanię reklamową możemy uruchomić samodzielnie na podstawie wskazówek portalu, możemy wydać np. jedynie kilkanaście — kilkadziesiąt złotych oraz opłacić rachunek kartą płatniczą czy PayPalem. Nie wiążemy się też żadnymi umowami, a promocje możemy przerwać w dowolnym momencie.

Jak uruchomić promocję i reklamę na Facebooku?

Uruchomienie kampani reklamowej na Facebooku rozpoczyna się od przejścia do managera reklam w prawym górnym menu. Wybieramy tam opcję “zarządzanie reklamami”, a następnie przechodzimy do managera. Będąc już w nim, klikamy opcję “Utwórz” i rozpoczynamy proces tworzenia reklamy. Do dyspozycji otrzymujemy 3 zakładki — Kampania, Zestaw Reklam i Reklama — w których odpowiednio odkreślamy cel kampanii, parametry samej kampanii takie jak budżet, harmonogram, target i umiejscowienie reklamy oraz tworzymy samą reklamę.

Pierwszym krokiem jest wybór celu, który chcemy osiągnąć a mamy ich ok. kilkunastu od pozyskiwania klienta po popularyzację marki czy kierowanie ruchu na zewnętrzną witrynę. Od tego wyboru zależy jakie opcje następnie otrzymamy do dyspozycji. Wybierając ustawienia kampanii reklamowej, możemy określić konkretny budżet, dzienny budżet, maksymalny koszt jednej reklamy czy dokładnie sprecyzować, w jakich dniach reklama będzie wyświetlana. Podajemy też informacje, do kogo ma trafić reklama, wybierając spośród kilkuset parametrów. W drugiej zakładce możemy zdecydować też czy reklama będzie wyświetlana na urządzeniach mobilnych, w jakich częściach serwisu będzie obecna oraz czy emisja nastąpi również na Instagramie. W ostatniej zakładce tworzyć będziemy samą reklamę. Otrzymamy pomocny podgląd, dzięki któremu zobaczymy, jak nasza reklama będzie wyglądała na poszczególnych urządzeniach i w konkretnych miejscach oraz będziemy mogli dodawać grafiki i materiały video.