Skuteczny marketing
Marketing | Radosław Marusarz | 15-07-2019

Skuteczny marketing

W ostatnich czasach dużo się słyszy o działaniach marketingowych. W nawet mniejszych firmach powstają dedykowane działy, których zadaniem jest tworzenie i wdrażanie planów, które mają pozyskać nowego klienta czy kontrahenta. Powstają także firmy, które działają niezależnie na zasadzie ekspertów i zadaniowo zajmują się takimi procesami. Najważniejsza jest tu skuteczność działania.

Skuteczność działań marketingowych

Marketing to nie tylko działania mające na celu poprawę kondycji działów handlowych, wprowadzenie nowego produktu czy reklama obecnych usług. To także szereg działań związanych z promowaniem postaw czy na przykład poprawą wizerunku osób lub firm. Najważniejszą kwestią przy planowaniu takich działań jest jasne wyznaczenie oczekiwań.

Skuteczny marketing

Jasne i mierzalne cele

Jakie cele chcemy osiągnąć – to kluczowe pytanie działu marketingu. Wyznaczenie celu to początek, trzeba się także zastanowić przy pomocy jakich wskaźników będziemy je kontrolować. Jeśli np. naszym celem jest zwiększenie sprzedaży w trzecim kwartale o minimum 10% względem poprzedniego, łatwo możemy to skontrolować. Cele powinny być jasne i precyzyjne.

Jasny podział zadań i priorytetów

Na działania marketingowe składa się wiele aspektów. Warto ustalić, które mają dla nas największe znaczenie i od których cały proces warto zacząć. Nie zaczynajmy zmian od razu wszędzie, proces marketingu musi być rzetelny i stopniowy. Jeśli mamy możliwość, oddelegujmy kilka osób do różnych zadań. Wtedy mamy większą szansę na szybsze wdrożenie.

Wyciągajmy wnioski

Jeśli jakieś działania nie przyniosły oczekiwanego efektu zastanówmy się co poszło nie tak. Być może niewielkie zmiany pomogą nam go uzyskać. Musimy uzbroić się w cierpliwość, marketing to branża, która jest nastawiona na długofalowe działanie, które ma też przynieść korzyści w dłuższej perspektywie.

Nie każda firma w swoich strukturach ma działy marketingu. Nie jest to żadnym problemem, jeśli chcemy zdecydować się na jakąś kampanię czy inne działania. Istnieje wiele firm, które po dokonaniu analizy nie tylko dopasują odpowiednie działania, ale także zajmą się ich wdrożeniem. Pamiętajmy, że działania takiej firmy muszą być spójne z naszą wizją, warto więc poświęcić sporo czasu na jasne przedstawienie naszych oczekiwań.