6 wskazówek, jak budować dobrą atmosferę w firmie
Porady | Szymon Słowik | 06-02-2020

6 wskazówek, jak budować dobrą atmosferę w firmie

Napięta atmosfera nie ułatwia realizacji projektów. Niezadowoleni pracownicy nie będą mieli wtedy poczucia przynależności. Nie podchodzą sumiennie do swoich obowiązków. Dlatego firma nie będzie generować zysków na takim poziomie, jakby mogła. Istnieje kilka sposobów  na stworzenie pozytywnej atmosfery w miejscu pracy.

Słuchaj swoich pracowników

Aktywne słuchanie jest kluczowym narzędziem, które powinieneś ćwiczyć, będąc przedsiębiorcą. W ten sposób podniesiesz morale pracowników. Ciągłe wydawanie poleceń pracownikom bez pytania ich o opinie podważa ich poczucie własnej wartości. Nawiązanie dwukierunkowej komunikacji w biurze jest kluczowe dla większego zaangażowania pracowników w prowadzenie firmy. 

Dobry szef zauważy, kiedy pracownik zmaga się z problemem zawodowym lub osobistym. Potrafi odpowiednio zareagować i znaleźć wyjście z danej sytuacji.

Zorganizuj wyjazdy integracyjne

Mogą zwiększyć motywację i budować morale firmy. Twoi pracownicy z przyjemnością wybiorą się na wycieczkę integracyjną, by poznać nowe miejsca i kultury. Stają się bardziej zaangażowani, zmotywowani i produktywni. Po powrocie do biura będą ze sobą lepiej współpracować. 

Ponadto podróże pobudzają kreatywność i wyobraźnię. Wzmacniają pewność siebie i wiarę we własne możliwości. Ciekawym pomysłem są skoki spadochronowe. Dlaczego? podczas skoku koncentrujemy się tylko na tym, co robimy i na niczym innym. Zapominamy o wszystkich zmartwieniach. To intensywne skupienie z przypływem adrenaliny sprawia, że czujemy się oczyszczeni zarówno psychicznie, jak i fizycznie. 

 6 wskazówek, jak budować dobrą atmosferę w firmie

Wspieraj zdrowe relacje w biurze

Jeśli pracownicy zaczynają się traktować jak przyjaciele, a nie współpracownicy, czy znajomi, budują środowisko współpracy i zaufania. Dzięki temu czują się lepiej zmotywowani do pracy. Panuje wtedy przyjemna atmosfera. Warto wspomnieć o jeszcze jednej zalecie. Między pracownikami a organizacją tworzy się silny związek emocjonalny.

Popraw oświetlenie

Oświetlenie odgrywa istotną rolę w wydajności i nastawieniu pracowników. Ekspozycja na naturalne światło poprawia nastrój i energię. Wpływa pozytywnie na skupienie i wydajność. Jeśli nie możesz zwiększyć dopływu promieni słonecznych, istnieją też inne opcje. Zimne światło może zmniejszyć zmęczenie i poprawić wydajność pracy. W salach spotkań i open space zastosuj natomiast cieplejszego światło. Zachęca do relaksu i wspaniale uspokaja. W salach konferencyjnych zamontuj żarówki neutralne. Witają pracowników, jednocześnie skłaniając ich do skupienia.

Pamiętaj o pozytywnym wzmocnieniu

Jeśli ktoś dobrze wykona swoją pracę, powinien być za nią nagrodzony. To takie proste. W ten sposób możesz docenić swojego pracownika. Uznanie osiągnięć zwiększa poczucie własnej wartości i motywację. Dlatego pracownik będzie się przykładać do swoich obowiązków.

 6 wskazówek, jak budować dobrą atmosferę w firmie

Stwórz wygodne środowisko pracy

Przestrzeń robocza powinna ułatwiać realizację zadań. Nie chodzi tutaj tylko o komfort fizyczny, ale również o psychiczny i emocjonalny. Regulowane biurka i dobrze ustawione monitory chronią przed problemami z szyją i kręgosłupem. Wpływają też pozytywnie na samopoczucie i koncentrację.