Personal branding to idealna odpowiedź dla osób prywatnych na reklamowanie się marek i dużych firm - które cechą budować swoją osobistą markę i nazwisko. Będąc freelancerem czy specjalistą, również da się promować, zwiększać swoją wartość i sprzedawać swoją osobę jak produkt. Dzięki personal brandingowi i wzmocnieniu naszego nazwiska możemy odnieść wiele korzyści z większymi zarobkami, lepszymi zleceniami czy lepszymi perspektywami na czele. Poniżej prezentujemy — czym jest personal branding, jak możemy budować swoją markę i nazwisko oraz jakie korzyści odniesiemy, jeśli będziemy promować się tak jak produkt.
Personal Branding
Personal branding to budowanie własnej marki i sprzedawanie swojego nazwiska tak jak produktu lub usługi. Choć pod personal brandingiem kryje się wiele technik, możliwości czy kierunków rozwoju, ogólnie jest to traktowanie siebie jako produktu, samo promocja i reklamowanie swojej osoby tak jak byśmy byli produktem reklamowym przez agencje marketingowe. W budowaniu własnej marki mamy do wyboru wiele możliwości reklamy, zwiększenia swojej wartości i zwiększenia rozpoznawalności. Z tego sposobu promocji możemy skorzystać w różnych branżach, sytuacjach czy działając w różny sposób. Każda osoba może budować własne nazwisko i je reklamować. Z pewnością personal branding będzie bardzo korzystny w branżach autorskich, gdzie tworzymy konkretne produkty lub usługi. Jest też korzystny także i wtedy gdy jesteśmy specjalistami wykonującymi pracę nietwórczą, gdyż możemy podnosić swoje kwalifikacje, reklamować się i zwiększać swoją wartość. Z personal brandingu, możemy też skorzystać, jeśli nie mamy dużego budżetu, co jest niezwykle ważne dla osób prywatnych.
5 powodów, dla których warto
Pierwszym powodem, dla którego warto budować własną markę to pozyskiwanie większej ilości zleceń. Będąc bardziej rozpoznawalnym i wartościowym na rynku, otrzymamy zdecydowanie więcej zleceń i propozycji współpracy. Jeśli staniemy się rozpoznawalni, a wiele osób dowie się o naszym istnieniu, odpowiednio więcej osób będzie oferowało nam pracę. Kolejnym powodem jest zwiększanie swojej wartości merytorycznej. Jeśli zainwestujemy w siebie i będziemy poszerzać swoją wiedzę czy kompetencji również będziemy mogli wykonywać dużo więcej zleceń, czy prac o innym profilu. Trzecim powodem, dla którego warto stosować personal branding, są względy finansowe. Jeśli staniemy się rozpoznawalni, a reklama przyniesie zamierzone skutki i będziemy otrzymywali więcej zleceń - będziemy mogli podnieść też cenę swoich usług. Wiele osób będzie w stanie zapłacić większe kwoty, tylko z tego względu, iż zamawiają usługę u osoby popularnej. Przedostatnią korzyścią jest uzyskanie większych możliwości rozwoju. Jeśli będziemy budować swoją markę, bywać na eventach tematycznych czy staniemy się bardziej popularni, otworzą się przed nami nowe możliwości oraz otrzymamy wiele ciekawych propozycji. Budowanie własnej marki to też bardzo dobra inwestycja, gdyż inwestujemy w siebie. Pozyskana wiedza, umiejętności czy popularność pozostaną z nami na długi okres, a samo budowanie marki nie musi wiązać się z dużymi wydatkami, co też jest ważnym elementem.
Jak budować swoją markę i nazwisko?
Aby zbudować swoją markę i nazwisko, warto skupić się na kilku elementach. Dobrym pomysłem jest ich równomierne rozwijanie i wzmacnianie swojej pozycji w każdej kategorii. Przeprowadzając personal branding, warto brać pod uwagę każdą opcję, która zwiększy naszą rozpoznawalność, warto czy popularność. Do takich działań możemy zaliczyć np. reklamę naszej osoby, budowanie pozytywnego wizerunku oraz pozyskiwanie nowej wiedzy. Wszystkie te czynniki pozwolą zbudować nam rzetelny i solidny brand oraz sprawią, że nasza osoba będzie kojarzona pozytywnie, gdy padnie jej nazwisko.
Popularność, rozpoznawalność i wizerunek — bądź liderem i mentorem!
Pierwszym sposobem na budowanie swojej marki jest zwiększenie popularności i kreowanie pozytywnego wizerunku. Możemy robić to na kilka sposobów. Z pewnością warto obracać się w środowisku branżowym, co jest możliwe dzięki udziałowi w eventach, spotkaniach, chat-ach, panelach dyskusyjnych czy obecności w social mediach. Danie się zapamiętać wielu osobom z pewnością znacznie ułatwi proces budowania naszego brandu. Warto również wykorzystać internet do tworzenia pozytywnego wizerunku. Możemy zatem publikować poradniki, krótkie instrukcje, ebooki, prowadzić webinaria czy prezentować tutoriale. Dzięki temu wiele osób skorzysta nawet z najprostszej wiedzy projektowania, robienia zdjęć czy pisania a my zyskamy zarówno na popularności, jak i wizerunku mentora oraz lidera branżowego.
Reklama i marketing internetowy
Personal Branding to głównie reklama i promowanie swojej osoby. Jeśli oferujemy usługi lub produkty, warto promować też lub nawet przedewszystkim swoje nazwisko oraz sobie. Może reklamować się na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest reklama na Facebooku czy w Google. Można uruchomić je bardzo prosto, wybrać grupę docelową osób, do której trafi reklama czy korzystać z niskich budżetów reklamowych. Promować się, swoją markę i usługi możemy na forach tematycznych czy dzięki marketingowi szeptanemu. Dobrym pomysłem jest też skorzystanie z pomocy influencer marketingu, gdzie znane już osoby z danej branży będą reklamowały i polecamy właśnie nas. Reklamować siebie możemy poprzez własną stronę internetową i jej pozycjonowanie. Dzięki temu wiele osób odnajdzie nas i nasze usługi w wyszukiwarce Google. Niezależnie jednak od rodzaju reklamy powinniśmy w pierwszej kolejności reklamować i promować własną osobę, nazwisko i brand, a nie usługi.
Buduj i zdobywaj know-how!
Know-how to jedna z największych wartości przy budowaniu swojej marki. Często wiedza i umiejętności są nieco marginalizowane w porównaniu np. do reklamy, ale również warto o nie zadbać. Im więcej wiedzy będziemy posiadali, tym nasza wartość również będzie większa, a o to finalnie walczymy, budując naszą markę. W myśl tej zasady możemy podnosić swoje kwalifikacje kursami, certyfikatami, szkoleniami lub pozyskiwać wiedzę np. z webinariów, poradników czy tutoriali. Im większą wiedzę bądźmy posiadać, tym prościej będzie nam tworzyć brand i tym więcej powodów będziemy mieli, aby to właśnie klienci wybierali nas spośród dużej grupy osób.