Zaplanowanie sesji szkoleniowej może stanowić nie lada wyzwanie. Jeśli jednak zrobisz to dobrze, poczujesz ogromną satysfakcję. Bardzo ważną rolę odgrywa plan sesji szkoleniowej, zwany również planem uczenia się. To uporządkowany opis działań i zasobów, które możesz wykorzystać do poprowadzenia zajęć. Szczegółowo przedstawia temat, który chcesz omówić, czas trwania każdej sesji, metody nauczania i środki do zweryfikowania wiedzy uczestników po szkoleniu. Może być prosty jak krótki zarys lub złożony w formie skryptów, podpowiedzi i listy pytań.
Dlaczego warto skorzystać z planu sesji szkoleniowej?
Pamiętaj, że zaplanowanie dobrego szkolenia wymaga sporo czasu. Musisz się do niego odpowiednio przygotować. Opracowując plan, wizualizujesz sobie każdy etap zajęć. Dzięki temu zyskujesz pewność, że pomyślałeś o wszystkim, co powinieneś przekazać. Możesz odpowiednio uporządkować informacje. Pomyśl, które punkty mogą sprawić uczestnikom szczególną trudność. Zastanów się, w jaki sposób przekazać wiadomości, by każdy je zrozumiał.
Po sesji wciąż możesz korzystać ze swojego planu. Pomyśl, co poszło dobrze, a co należy jeszcze poprawić.
Ocena potrzeb szkoleniowych
Ocena potrzeb szkoleniowych identyfikuje aktualny poziom kompetencji, umiejętności lub wiedzy uczestników w przynajmniej jednym obszarze. Porównuje ten poziom kompetencji z wymaganym standardem ustalonym dla danego stanowiska lub grupy stanowisk.
Różnica między obecnymi a wymaganymi kompetencjami może pomóc w określeniu potrzeb szkoleniowych.
Taką ocenę można przeprowadzić w dowolnym momencie. Najlepiej przeprowadzać ją okresowo. W ten sposób możesz stwierdzić, jaką wiedzę i umiejętności trzeba przekazać pracownikom.
Zasady uczenia się dorosłych
Szkolenia możesz przeprowadzić zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim. Jeśli zdecydujesz się na to drugie rozwiązanie, poszukaj wygodnej i profesjonalnie wyposażonej sali. Konferencje w Krakowie cieszą się coraz większą popularnością wśród przedsiębiorców.
Organizując szkolenie, weź pod uwagę zasady uczenia się dorosłych. Malcolm Knowles, pionier w dziedzinie kształcenia dorosłych, koncentruje się na 5 głównych zasadach:
- Koncepcja siebie: dorosły człowiek zmierza w kierunku samokontroli.
- Doświadczenie dorosłego ucznia: w miarę dojrzewania gromadzimy nowe doświadczenia. Można je później wykorzystać podczas nauki.
- Gotowość do uczenia się: dorosła osoba jest bardziej zorientowana na zadania rozwojowe związane z rolami społecznymi.
- Orientacja na uczenie się: gdy człowiek dorasta, zmienia się jego perspektywa. Zaczyna się bardziej koncentrować na rozwiązywaniu problemów.
- Motywacja do nauki: im człowiek jest starszy, tym lepiej umie się zmotywować do nauki.
Cele edukacyjne
Cele edukacyjne są podstawą szkolenia. Podkreślą wiedzę i umiejętności, które mają nabyć uczestnicy. Pamiętaj, że powinny wynikać z oceny potrzeb. Cele muszą być specyficzne, mierzalne, osiągalne i istotne. Uwzględnij też czas ich realizacji. Weź pod uwagę zarówno czas zajęć, jak i czas na wdrożenie umiejętności nabytych w miejscu pracy.